Rehabilitacja Łokcia tenisisty

Łokieć tenisisty jest to zespół objawów występujący w miejscu przyczepu mięśni prostowników nadgarstka do nadkłykcia bocznego kości ramiennej – zespół objawów bólowych bocznej okolicy łokcia. Ból odczuwany jest głównie podczas chwytania różnych rzeczy dłonią.

Osoby cierpiące na łokieć tenisisty, to przede wszystkim:

• osoby dużo pracujące przed komputerem – programiści, informatycy, pracownicy biurowi oraz wyższa kadra w korporacjach;
  • dentyści;
  • murarze;
  • monterzy (ruch śrubokrętem).

Jeśli chodzi o graczy w tenisa, to są to głównie osoby amatorsko uprawiające ten sport. Główną przyczyną wystąpienia u nich łokcia tenisisty jest tak zwany „spóźniony” backhand lub „prowadzenie łokciem” ruchu. Uderzenie takie wygląda tak, jakby łokieć sterował ramieniem. Ruch prawidłowy w dużym uproszczeniu wygląda tak, że to ramię uderza piłkę wcześnie z przodu ciała, a następnie występuje wyprostowanie i uniesienie ramienia. Z czynników powodujących schorzenie łokieć tenisisty wymienia się także: źle dobrany uchwyt rakiety (za mały), złe trzymanie rakiety, słabość mięśni obręczy kończyny górnej (barku), ramienia oraz łokcia.

Zapraszamy na diagnostykę i rehabilitację pacjentów z następującymi objawami w bocznej okolicy łokcia:

• ból podczas chwytania rzeczy dłonią;
  • ból podczas posługiwania się śrubokrętem;
  • ból poczas unoszenia ciężkich bagaży podróżnych ręką skierowaną do podłogi (pronacja);
  • ból po długim noszenieu ciężkich zakupów;
  • ból podczas długotrwałej pracy przy komputerze – klawiaturze i myszce;
  • ból podczas pracy w kuchni – praca nożem;
  • stan zapalny;
  • zmiany degeneracyjne – uszkodzenia w strukturze włókien kolagenowych tworzących ścięgna mięsni prostowników nadgarstka i palców.

Wywiad: w wywiadzie łokieć tenisisty charakteryzuje się tym, iż pacjent wykonuje powtarzające się ruchy prostowania i zginania oraz pronacji i supinacji przedramienia z ręką. Najczęściej dochodzi do tego podczas posługiwania się śrubokrętem, unoszeniem ciężkich bagaży podróżnych ręką skierowaną do podłogi (pronacja), długim noszeniem ciężkich zakupów, długotrwałą pracą przy komputerze lub nawet w kuchni – praca nożem. Należy zapytać w wywiadzie, czy pojawienia się zespołu bólowego nie poprzedziła zmiana wykonywania ćwiczeń fizycznych, zmiana ustawienia biurka lub zakup nowej klawiatury czy myszki.

Badanie: w badaniu łokieć tenisisty” charakteryzuje się głównie:

• tkliwością uciskową i bólem na nadkłykciu bocznym kości ramiennej (najbardziej do boku wystający element kości ramiennej), czasem ból jest także zlokalizowany bardziej dystalnie i do przodu od nadkłykcia bocznego kości ramiennej;
  • ból występuje przy próbie wyprostu ręki (zgięcie grzbietowe nadgarstka – ruch powierzchnią grzbietową ręki do góry) podczas gdy przedramię jest ustawione w pronacji (powierzchnią dłoniową ręki do dołu);
  • dodatnią próbą Milla – wystąpienie bólu na nadkłykciu bocznym kości ramiennej podczas biernego zgięcia nadgarstka i palców;
  • dodatnią próbą Maudsleya – występowaniem bólu przy prostowaniu trzeciego palca z oporem w stawie śródręczno paliczkowym (staw łączący palec środkowy z ręką) przy prostym stawie łokciowym.

Różnicowanie: w badaniu „łokieć tenisisty” charakteryzuje się główne:

• bólem występującym przy próbie wyprostu ręki (zgięcie grzbietowe nadgarstka – ruch powierzchnią grzbietową ręki do góry) podczas gdy przedramię jest ustawione w pronacji (powierzchnią dłoniową ręki do dołu);
  • dodatnią próbą Maudsleya – występowanie bólu przy prostowaniu trzeciego palca z oporem w stawie śródręczno paliczkowym (staw łączący palec środkowy z ręką) przy prostym stawie łokciowym.

Leczenie: dla „łokcia tenisistyw naszej Klinice Fizjoterapii mgr Zygmunt Bartosiewicz stosujemy głównie:

• terapię manualną;
  • kinezyterapię.

Co najważniejsze, trzeba pamiętać, że każdy pacjent z łokciem tenisisty będzie inny (dokładna lokalizacja bólu – który mięsień jest zajęty, nasilenie zmian chorobowych, czynności, które powodują ból i wiele innych), więc przedstawiony schemat jest jedynie orientacyjny. Najważniejsze, aby terapię dostosować do pacjenta, a nie pacjenta do terapii. Jednym z głównych wyznaczników, które stosujemy, to aby terapia nie powodowała zaostrzenia objawów, z którymi przyszedł do nas pacjent.

Jeśli w łokciu tenisisty mamy problemy z neowaskularyzacją, zapaleniem i zmianami degeneracyjnymi włókien kolagenowych ścięgien, to głównymi wytycznymi fizjoterapii będą:

• przywrócenie prawidłowego ukrwienia stawu łokciowego oraz mięśni w jego otoczeniu;
  • poprawa struktury włókien kolagenowych tworzących ścięgna mięśni prostowników oraz przeciwdziałanie postępującym uszkodzeniom w ich budowie;
  • zmniejszenie stanu zapalnego.

Powyższe czynności mają przyśpieszyć proces gojenia się tkanek oraz nadać temu procesowi właściwy kierunek, aby pacjent mógł jak najszybciej wrócić do normalnego funkcjonowania przy uniknięciu kolejnych epizodów bólu.

Nasi specjaliści, bazując na wiedzy i doświadczeniu, skutecznie zminimalizują odczuwane dolegliwości, aby pacjent mógł cieszyć się codziennością pozbawioną bólu.