Rehabilitacja przedoperacyjna i pooperacyjna

Rehabilitacja przedoperacyjna rekomendowana jest pacjentom przed zaplanowaną operacją w zakresie narządu ruchu, celem maksymalizacji jej efektu oraz przygotowania go do podjęcia swoich funkcji po zabiegu. Często terapia wykonywana jest w celu umożliwienia zakwalifikowania pacjenta do niezbędnej operacji lub rezygnacji z niej w sytuacji znacznej poprawy, uzyskanej w czasie rehabilitacji.

Rehabilitacja pooperacyjna jest kolejnym (po operacji) etapem leczenia, mającym na celu najefektywniejsze przywrócenie sprawności ruchowej pacjentów po różnych zabiegach operacyjnych w zakresie narządu ruchu.

Do skorzystania z rehabilitacji przedoperacyjnej zapraszamy pacjentów, którzy w najbliższej przyszłości mają zaplanowaną operację, a u których stwierdzono ograniczenie ruchomości, problemy z napięciem mięśniowym, bolesność w przedmiotowym obszarze, obrzęk, strach przed zabiegiem.

Poprzez indywidualnie dostosowaną terapię, w miarę możliwości uzyskujemy:

• zmniejszenie objawów stanu zapalnego, tj. obrzęk, ból;
  • zwiększenie ruchomości w stawie;
  • zmniejszenie napięcia mięśni, powięzi, więzadeł;
  • przywrócenie siły i kontroli mięśniowej;
  • skrócenie czasu powrotu do formy po operacji;
  • zmniejszenie ryzyka powikłań w czasie operacji.

Wykonuję się ją w przypadku takich zabiegów, jak:

• artroskopia stawu kolanowego;
  • artroskopia stawu biodrowego;
  • artroskopia stawu barkowego;
  • plastyka lub rekonstrukcja więzadeł – np. więzadło krzyżowe przednie (ACL), ATFL, PCL;
  • plastyka i rekonstrukcja ścięgien – np. ścięgno Achillesa;
  • zabiegi w obrębie kręgosłupa (mikrodyscektomia, stabilizacje kręgosłupa, sztuczne dyski);
  • operacyjne zespalania złamań kości;
  • i wiele innych.

Metody oraz częstotliwość rehabilitacji są zawsze indywidualnie dobierane do potrzeb pacjenta. Uwzględniają stan zdrowotny, możliwości oraz oczekiwania pacjenta. Nasi fizjoterapeuci korzystają z następujących technik:

• ortopedyczna terapia manipulacyjna (OMT/OMPT);
  • terapia manualna Kaltenborn Evjenth, głównie: masaż poprzeczny, masaż podłużny, trakcja, mobilizacja, manipulacja, poizometryczna relaksacja mięśni;
  • terapia manualna Muligana;
  • terapia manualna Maitlanda;
  • terapia manualna Cyriax
  • neuromobilizacjie;
  • mobilizacja powięzi wg Stecco;
  • terapia powięziowa (FDM);
  • medyczny trening terapeutyczny;
  • plastrowanie (Kinesiology Taping);
  • osteopatia;
  • terapia tkanek miękkich;
  • terapia punktów spustowych
  • proproiceptywne torowanie nerwowo – mięśniowego (PNF);
  • ćwiczenia rehabilitacyjne;
  • pinoterapia / pinopresura (Piny i Katy)
  • masaż kręgosłupa;

Nasi fizjoterapeuci, bazując na wiedzy i doświadczeniu, przygotują pacjenta do zaplanowanej operacji lub zabiegu. A po nich dopełnią wszelkich starań, aby zapobiec skutkom zabiegu, takim jak ból, obrzęk, ograniczenie ruchomości, osłabienie siły mięśni, zaniki mięśniowe, blizny oraz aby pacjent jak najszybciej i bezpiecznie powrócił do pełnej sprawności.